Werkkostenregeling einde van bedrijfsuitjes?
Geplaatst op woensdag 16 mei 2012In 2011 heeft de belastingdienst de nieuwe werkkostenregeling ingevoerd. Vroeger werd een bedrijfsuitje of teambuilding gezien als aparte kostenpost. Nu valt alles onder één post, wat betekent dat de fiets van de zaak, het kerstpakket, bedrijfsuitje en andere “leuke” dingen voor het personeel onder één categorie, de werkkostenregeling, vallen. Hierdoor wordt de ondernemer “gestraft” wanneer hij een bedrijfsuitje organiseert voor zijn personeel. In het kort komt het er op neer dat bedrijfsuitjes zonder “meerwaarde” in de toekomst onder loon van uw personeel geschaard worden en dus fiscaal niet meer aftrekbaar zijn, of bij het loon van uw medewerkers moet worden opgeteld.
Hoe omzeilt u de werkkostenregeling? Zorg dat er een personeelsvereniging is. Dit is een zelfstandige organisatie en als de werknemers dit zelf bekostigen komt de overheid hier niet aan. Een beetje creatieve ondernemer weet wel hoe hij toch een bijdrage kan doen en zo de werkkostenregeling kan omzeilen...
Een andere manier om de werkkostenregeling te omzeilen is om in plaats van bedrijfsuitjes teambuildingstrainingen met daarin activiteiten te organiseren. Wanneer u een teambuildings uitje met meerwaarde (een trainer die tijdens opdrachten en achteraf feedback geeft naar de teams) boekt, valt deze onder de post “cursussen en trainingen”: iets wat voor u als werkgever een stuk interessanter is. De activiteiten van SOS Events kunnen allemaal gecombineerd worden met een trainer, waarbij de opdrachten in overleg met u worden samengesteld. Op deze manier kunt u toch een uitje organiseren dat aftrekbaar is!
Mocht de organisatie waar u voor werkt toevallig een jubileumjaar hebben, dan heeft de overheid hier weer een aparte regeling voor. Hetzelfde geldt voor medewerkers die een aantal jaren binnen uw organisatie in dienst zijn. Dit is dus ook het uitzoeken waard en levert u de nodige voordelen op!
Onthoud altijd waarom mensen bij u werken en vergeet nooit in hen te investeren door bijvoorbeeld leuke dingen met ze te doen. Dit bindt personeel en geeft een goede werksfeer!
Misschien een ingewikkeld verhaal, maar wij informeren u graag vrijblijvend. Maak gerust eens een afspraak met mij en ik leg het graag persoonlijk uit!
Met vriendelijke groet,
Erik kroon
Erik Kroon was live te horen op radio1 waarbij onze minister president vertelde dat hij niet geloofde in teambuilding; dit was alleen goed voor een maandagochtend gesprek bij de koffie-automaat. Erik vertelde hier de 3 redenen waarom personeel werkt bij een bedrijf: uitdaging, salaris en plezier.
Erik Kroon
Erik Kroon is sinds 1996 eigenaar van Teambuilding.nl en SOS Events. Hij organiseert per jaar zo'n 1100 evenementen, waarvan vele met een teambuildingskarakter. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland. Met zijn 17 jaar ervaring heeft Erik alle mogelijke teambuildingsbijeenkomsten meegemaakt. Deze kennis en ervaringen gebruikt hij bij het ontwikkelen van succesvolle teambuilding. Daarnaast deelt hij zijn ervaringen graag, onder meer via deze blogs.Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:
Laatste Blogs
05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het is een wonder!10-02
Schindler Familyday!27-01
Grote kans dat je volgende uitje onveilig is09-01
Klachten voorkomen? Doe een intake!06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf naar de knoppen08-03
"Sorry, je krijgt geen offerte van me"17-02
Een sportdag organiseren voor je bedrijf is ouderwets08-02
De Veluwe? Dat ligt toch tegen de Duitse grens?13-01
Vergaderen buiten de deur10-10
Hoe organiseer je een tweedaagse teambuilding?